Særudstilling
27. februar 2009 - 14. september 2009

NU er de samlet for første gang: Kvindernes kunstværker! Fyns Kunstmuseum præsenterer en række af de mest markante danske kvindelige kunstnere fra perioden 1750 og frem til i dag fra museets egen samling.

Komposition
1938. Olie på lærred, 72 x 54 cm. Fyns Kunstmuseum

Kunstner: Sonja Ferlov Mancoba

 

kromosom XX vises i anledning af særudstillingen om en af "amazonerne" i dansk kunstliv omkring år 1900, maleren Agnes Slott-Møller. Udstillingen "Agnes Slott-Møller - Skønhed er til evig glæde" vises på Fyns Kunstmuseum i perioden 6. februar - 17. maj 2009.

Selvportræt (?)
u.å. Akvarel, 9,5 x 7,5 cm. Fyns Kunstmuseum.

Kunstner: Johanna Fosie
Fotograf: Ole Larsen, Odense Bys Museer

Man kan på kromosom XX følge kvindernes indtog i kunsten: Fra 1700-tallet, hvor Johanna Fosie var den første danske kvinde, der blev kendt som professionelt udøvende kunstner, over den produktive Elisabeth Jerichau Baumann (midten af 1800-tallet) og videre til en lang række kvindelige kunstnere omkring år 1900 som Bertha Wegmann, Anna Ancher og Anne Marie Carl-Nielsen, der for alvor gjorde sig gældende indenfor de etablerede kunstinstitutioner, samt fynbomalerne Anna Syberg, Alhed Larsen og Christine Swane.
Modernismens mere eksperimenterende kunst er repræsenteret med værker af malerne Ebba Carstensen, Anna Klindt Sørensen, Franciska Clausen og Else Alfelt, samt af billedhuggeren Sonja Ferlov Mancoba. Endelig kan man i værker fra 1970 og fremefter af blandt andre Viera Collaro og Kirsten Lockenwitz se eksempler på maleri/installationskunst, der tager afsæt i den minimalistiske kunsts form-, farve- og lyseksperimenter.

Flere af kunstnerne udgør nogle af Fyns Kunstmuseums stærkeste navne, men det er første gang, at de præsenteres samlet og sammen med deres mindre kendte "medsøstre" i dansk kunst! De indsættes i et historisk panorama, hvor kvindernes rolle i kunstlivet kun langsomt ændres. Man kan her følge udviklingen fra midten 1800-tallet, hvor kvinder gerne måtte modtage privat undervisning, men stadig ikke måtte gå på Kunstakademiet. I 1880'erne og omkring det moderne gennembrud var der en stor fremgang af kvindelige kunstnere og i 1888 åbnede "Den med Kunstakademiet forbundne Kunstskole for Kvinder", hvilket blev af særdeles stor betydning for kvindernes kunstneriske uddannelse. Fra 1908 indgik kvindernes i Kunstakademiets fællesundervisning på Kunstakademiet og kunstskolen for kvinder blev nedlagt. 1930'erne og fremefter kom kvinderne for alvor til at gøre sig gældende som professionelle kunstnere, der nød langt større anerkendelse og for alvor blev en del af det officielle kunst- og udstillingsliv.

Foruden at Odense Bys Museer med selve udstillingen kromosom XX på Fyns kunstmuseum ønsker at stille skarpt på museets omfattende samling af værker udført af 40 forskellige kvindelige kunstnere, peger udstillingen også ud i Odense by: Danske kvindelige kunstnere har igennem årene også udført en række værker i Odense by - fra stilfærdige bronzeskulpturer på byens pladser og gader til dekorative kloakdæksler i gaderne ( www.skulpturguide.odense.dk ) eller farvemættede lysinstallationer som facadeudsmykning.

Kejserkroner\r\n(1910).
Olie på lærred, 64 x 67 cm. Fyns Kunstmuseum.

Kunstner: Alhed Larsen
Fotograf: Inferno Reklamefotografi

 

 

 
 
Odense Bys Museer · Overgade 48 · DK-5000 Odense C
museum@odense.dk · Tel +45 6551 4601