Særudstilling
30. oktober 2009 - 03. maj 2010

Udstilling af museets samling af Svend Wiig Hansens værker, der omfatter maleri, grafik og skulptur. Hvor store dele af Fyns Kunstmuseums samling især omfatter kunst, der tager afsæt i en mere geometrisk formverden - fra 1800-tallets guldalderkunst over kubistisk og konkret kunst fra midten af 1900 og frem til den postmoderne kunst - er Svend Wiig Hansens kunst et eksempel efterkrigstidens mere ekspressive kunst, der i voldsomme formater og farver samt i et stærkt ekspressivt formsprog sprænger den rationelle og geometriske formverden.

Den dræbte sol(1974-1978)

Kunstner: Svend Wiig Hansen(1922-1997)

Svend Wiig Hansen er en af de meste markante billedhuggere, malere, grafikere og tegnere i nyere dansk kunst.

Det lå ikke i kortene, at Wiig Hansen skulle blive kunstner. Inden han besluttede sig for at dedikere sit liv til kunsten, havde han blandt andet overvejet at blive cirkusartist eller sanger. Svend Wiig Hansen blev uddannet på billedhuggerskolen ved Kunstakademiet. Siden hen deltog han i mange kunstsammenslutningers udstillinger, blandt andet Grønningen, Decembristerne og Den frie Udstilling; sidstnævnte sad han også i bestyrelsen for i årene 1957-58. Fra 1971 til 1976 var han desuden professor på Kunstakademiet.

 Mennesket og menneskefiguren blev det helt centrale motiv for Svend Wiig Hansen i hele hans 40 års

kunstneriske karriere, og han kredsede især om de mørke sider af menneskelivet som døden, afmagten og fortvivlelsen, Det var dog ikke alle, som værdsatte hans provokerende og monumentale kunst. Svend Wiig Hansens første og største skandale var, da hans skulptur Moder Jord blev udstillet foran Århus Rådhus i 1954. Denne kvindeskulptur med de spredte ben, der skulle illustrere, hvordan Moder Jord var evigt fødende, vakte stort postyr i offentligheden i Århus, hvorfor den blev fjernet og opstillet i Herning.

Svend Wiig Hansen skabte siden hen andre provokerende værker, blandt andet Liggende kvinde, 1980. Skulpturen blev mange år senere, i 1992, afsløret på Flakhaven i Odense i en omarbejdet version, og er den, som vi kan se i dag, nu med titlen Oceania. Dens modtagelse her var en smule blandet, dog mest på grund af dens placering på Flakhaven, hvor der allerede befandt sig en stor skulptur af Robert Jacobsen. Om titlen Oceania sagde Svend Wiig Hansen: ”Jeg kalder den Oceania – havet. En dråbes fantasi er vokset til en bølge, der bærer skummets hvide smil”. Som årene er gået, er det blevet en af de mest elskede skulpturer i Odense og den overdimensionerede kvindekrop fungerer blandt andet som en glimrende rutschebane for børn og barnlige sjæle. Fyns Kunstmuseum udstiller her modellen til Oceania i ubrændt ler.

Wiig Hansen udførte også en række monumentale malerier samt grafiske værker, primært linoleumstryk, blandt andet serien Dage efter 9. februar.

 
 
Odense Bys Museer · Overgade 48 · DK-5000 Odense C
museum@odense.dk · Tel +45 6551 4601