Afdelingen Formidling & satsninger udvikler og tilrettelægger formidling af H.C. Andersen, Den Fynske Landsby, Carl Nielsen, Mediemuseet, Børnekulturhuset Fyrtøjet og Møntergården. Afdelingen tilrettelægger museets planarbejde. Afdelingen er desuden ansvarlig for en række aktuelle projekter og satsningsområder: Udvikling af H.C. Andersen-satsningen (H.C. Andersens Hus, Eventyrhuset, Fyrtøjet og Den Fynske Landsby), fejring af Carl Nielsen i 2015 samt udvikling af Møntergården som kulturel smeltedigel for oplevelser, viden og kreativitet. Udvikling af særlige formidlingstiltag ved omlægningen af Thomas B. Thriges Gade, udvikling og implementering af den trebenede formidlingsstrategi. Den Fynske Landsbys håndværkerteam, gartnerteam og landbrugsteam indgår ligeledes i afdelingens daglige arbejde.
Formidlingsstrategi:
Odense Bys Museers formidling hviler på et fagvidenskabeligt
grundlag, som udmøntes i en trebenet formidlingsstrategi:
Formidling på museer i faste udstillinger og særudstillinger.
Formidling i byrummet og kulturlandskabet.
Formidling i elektroniske og trykte medier.
Formidlingsstrategiens sigte er dobbelt: For det første ønsker
Odense Bys Museer at formidle bredt for at nå så mange brugere som
muligt. For det andet ønsker Odense Bys Museer at fastholde en
sammenhæng mellem de forskellige formidlingstyper for derigennem at
tilbyde den enkelte bruger muligheden for en endnu dybere og rigere
oplevelse af det museale end det enkelte ben i
formidlingsstrategien kan tilfredsstille.
Sigtet med formidlingsstrategien er at udvikle en attraktiv,
tidssvarende og levende formidling, som sætter tid og sted, ting og
tanke i perspektiv - med respektfuld hensyntagen til nutiden
formidles fortiden.